Leveringsforsinkelse på 1-3 dage kan forekomme

jem & fix bekæmper svind for millioner13. april 2016

Varer, der ved en fejl ikke bliver scannet ved kassen. Varer, der ryger ned i kundernes bukselommer, og varer, der går i stykker eller bliver registreret forkert.

Det hele kan betegnes som svind. Et problem, der har ført til enorme milliontab de år, hvor det var værst hos byggemarkedskæden jem & fix.

”Svind er den faktor på vores regnskab, der gør mest ondt. Vores omsætning har været stærkt stigende de senere år, hvor vi har åbnet flere nye butikker. Men hvad nytter det, når badekarret ikke er tæt? Der skal sælges rigtig mange ekstra varer for at tjene svind-kronerne ind,” siger Kennet Iversen, der er HR-chef i koncernen.

Uddanner svind-ambassadører
Et år var svindet helt oppe og ringe på 49 millioner. Et tal så lysende rødt, at det fik ledelsen i jem & fix til at beslutte, at nu måtte der gøres noget. Tidligere var butiksledelsen blev undervist i at bekæmpe svind, men kæden ville i stedet tage fat i medarbejderne og uddanne en svind-ambassadør i hver butik. Et kursusforløb blev tilrettelagt i samarbejde med HR-bureauet Zubstanz, der har undervist medarbejderne i at optimere butikkens arbejdsgange.

”Der er ikke nogen hemmelig formel på svindbekæmpelse. Det handler om at trække det ned på jorden og få medarbejderne til at have fokus og føle ejerskab. Hvis de ser en pose grillkul med hul i, skal de reagere ved at fjerne den straks, fordi de ønsker en butik, hvor der er styr på tingene. Det handler helt basalt om at vække deres faglige stolthed,” fortæller Søren Kamp Mortensen, der er partner i Zubstanz.

Penge på bundlinjen
Undervisningen af medarbejderne har givet pote. Bekæmpelsen af problemet har ført til, at jem og fix nu sparer 30 millioner på svind om året. Et resultat, HR-chefen er mere end godt tilfreds med.

”Jeg er megastolt over, at vi har bekæmpet svind så godt. Det er jo penge direkte på bundlinjen. Vi bliver jævnligt kontaktet af konsulenter, der vil hjælpe os med at komme ned på en svindprocent på 3,5 procent af omsætningen. Men vi er for længst nede på to procent,” siger Kennet Iversen, der trods de gode tal har ambitioner om at bringe svindet endnu længere ned. Han erkender dog, at det ikke er muligt at få det ned på nul procent.

”Det er nok desværre ikke realistisk i vores branche, men vi fortsætter med at gøre os dygtigere, så medarbejderne bliver ved med at have fokus på svind, og på den måde når vi rigtig langt.”

Svind var et kæmpe problem i byggemarkedet jem & fix, men intens træning af medarbejderne har gjort svindet markant mindre.

Fra venstre ses Morten Møberg, partner i Zubstanz, Kicki Søndengaard og Kennet Iversen fra jem & fix samt Søren Kamp Mortensen fra Zubstanz, der står bag løsningen af svindproblemet. Foto: Maria Tuxen Hedegaard.

Kontakt
For yderligere information kan du kontakte HR og driftschef i jem & fix Kennet Iversen på 76 41 35 00 eller partner i Zubstanz Søren Kamp Mortensen på 25 48 80 50. Læs mere om Zubstanz på www.zubstanz.dk

Del denne side: