Vi mener, sagen er mere nuanceret, end den umiddelbart er fremstillet, og vi har følgende kommentarer:
Det er vigtigt for jem & fix at understrege, at det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at vi har overtrådt markedsføringsloven, men det er domstolene, der tager stilling til om markedsføringsloven er overtrådt eller ej.
Overordnet har vi savnet klare retningslinjer for, hvordan vores priser kommunikeres korrekt til markedet, og vi er glade for, at vi nu får tvivlen afklaret. Vi er derimod kede af, at Forbrugerombudsmanden har valgt at indgive en politianmeldelse i stedet for at tage dialogen med os, hvilket hun har mulighed for iflg. markedsføringsloven.
I jem & fix har vi indtil videre kun modtaget et notat om, at vi bliver politianmeldt for vildledende markedsføring samt Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse. Vi ser nu frem til dialogen med politiet, så vi ved, hvilke forhold det drejer sig om. Vi kan derfor kun forholde os til pressemeddelelsen og til forløbet, som vi har oplevet det.
Vedr. reolen
I jem & fix har vi produkter, der udelukkende sælges i vores butikker, produkter, der udelukkende sælges fra vores hjemmeside og produkter, der sælges begge steder. I forbindelse med den pågældende reol har vi, iflg. Forbrugerombudsmanden, ikke tydeligt nok forklaret, at reolen kun kunne købes på nettet og ikke i vores butikker. Derfor fremgik det først i indkøbskurven, at varen ville blive tillagt fragt. Det blev ændret på vores hjemmeside pr. 3. oktober 2018.
Vedr. trailerne
Her har vi kommunikeret prisen både med og uden fragt og tillæg, men Forbrugerombudsmanden vurderer, at vores priser ikke var tydelige nok for kunden.
Vi tilbød, som en god service, en samlet pakke, hvor kunden lettest muligt kunne få en køreklar trailer leveret derhjemme. Ift. gennemsigtighed omkring prisen for traileren fandt vi, at det var mest forbrugervenligt at vise den rene pris på selve traileren uden nummerplade og fragt, så det var enkelt at sammenligne med andres priser i markedet. Vi ønskede at give kunden et reelt grundlag at træffe købsbeslutningen på. Vi fortalte desuden, på samme tid, hvad der skulle betales for fragt og nummerplade, i tillæg til trailerens pris, før traileren kunne leveres køreklar på kundens adresse. Vi introducerede trailere i april 2018, og vi opdagede hurtigt selv, at de to forskellige priser kunne være endnu mere tydelige – og derfor ændrede vi også vores priskommunikation allerede før, vi modtog den første henvendelse fra Forbrugerombudsmanden.
Vi bliver løbende klogere i vores salgsproces. Og siden vi introducerede trailere i vores sortiment, har vi konstateret, at nogle kunder har svært ved at afkode vores trailerpakkeløsning. Så i dag er det valgfrit, om kunden vil have nummerpladen med - kunden skal aktivt vælge den til - eller om kunden efterfølgende selv vil stå for køb af en nummerplade, og så afhænger fragtprisen af, hvad kunden ellers køber på vores hjemmeside.
For yderligere informationer kontakt venligst:
Casper Porse Bundgaard-Laursen
Indkøbs- & logistikchef
jem & fix A/S
Tlf.: +45 76 41 35 00